Obligacji krajowych przepisów

Obligacji skarbowych jest kwestia bezpieczenstwa narodowego przez rzad danego kraju, która daje prawo na okaziciela na wniosek obiecal odsetek do zaplacenia w uzgodnionych odstepach czasu (zazwyczaj raz w roku). Jest to specjalny rodzaj wiezi, opartej na jakosci emitenta. To jest jak kazdy inny "jestem ci winien" (IOU) instrument, ale tylko okreslone jest, ze emitent jest rzad krajowy lub upowaznionego przedstawiciela w imieniu rzadu krajowego. Rzady krajowe emituje obligacje w celu sfinansowani
Jest to zasada ogólna, choc jest mozliwe wydanie wieczystego obligacji, których glównym nie zostanie splacona, ale rzad ich uslug. To jest na przyklad w przypadku consols w Zjednoczonym Królestwie (UK). Sa rzadkim przykladem zycia wiecznosc w emisji obligacji, choc technicznie rzecz biorac wystawca opcji w celu ich umorzenia. Byly one szczególnie popularne finansowania konfliktu zbrojnego w przeszlosci i nadal pewne zyc consols które zostaly wyemitowane w celu rzad Wielkiej Brytanii do pozyskania srodków na finansowanie wojen napoleonskich. sa obligacje rzadowe, co do zasady w walucie krajowej i sa czesto okreslane jako obligacje panstwowe. Rzad krajowy, to wladza, a tym samym obligacje maja te cechy, jak dobrze.

obligacje rzadowe sa traktowane w teorii, jak obligacje bez ryzyka, zakladajac, ze jest bardzo niski lub brak prawdopodobienstwo, ze rzad krajowy bedzie domyslnie i bankrutuja. Chociaz ekonomisci twierdza, ze kazdy podmiot gospodarczy (w tym rzadu krajowego) jest sklonny do upadlosci, jezeli niewyplacalnosc, doktryny to (slusznie) stwierdzenie, ze rzad zawsze moze odwolac sie do niepopularnych i troche niemoralne mozliwosc nacjonalizacji i konfiskaty, aby sprostac swoich zobowiazan finansowych. Ostatnio w Rosji, po kryzysie z 1998 r., oglosil moratorium na obsluge dlugu, ale obsluga dlugu publicznego wznowione po krótkim czasie.

obligacje rzadowe sa uwazane za praktycznie riskless, ale trzeba wiedziec, ze jest to tylko w odniesieniu do ryzyka kredytowego, a mianowicie, ryzyko, ze kredyt nie zostanie zwrócona. Wszystkie inne zagrozenia sa nadal obecne w duzej mierze wspólne dla wszystkich innych rodzajów obligacji, niezaleznie od emitenta, jak walutowych, operacyjne, i tak dalej. obligacje rzadowe, obligacje, podobnie jak inne, sa równiez oceniane przez agencje ratingowe, pomimo postrzegania ich stabilnosc i niezdolnosc do bankructwa, ich oceny róznia sie. Tylko najbardziej zaawansowane kraje uprzemyslowione musza "triple" rankingu, a na przyklad Japonia i Wlochy (choc czlonkami grupy panstw G7), oceny nizsze niz maksymalne jeden. obligacje rzadowe sa doslownie domyslnie wolne moga byc bardziej atrakcyjne, zwlaszcza jezeli inwestycja nie jest na szczycie cyklu stóp procentowych w tym przypadku istnieje wyrazna okazje do zysków kapitalowych. Jezeli inwestycja jest u szczytu boomu na splate odsetek, a gdy stopa procentowa spadnie, wartosc obligacji zostana obnizone i moze znacznie wykraczaja poza wartosci nominalnej. Sa obligacje o stalym dochodzie instrumenty finansowe sa wysoce zalezne od (prad, rynku) stóp procentowych, a ich wartosc rynkowa jest zwiazane z poziomem stóp procentowych stosowanych.

Wzrost cen obligacji oznacza spadek stóp procentowych, podczas gdy stosuje sie odwrócic, gdy cena spada. Czesto emisji obligacji jest scentralizowane na poziomie krajowym, chociaz czesto wladze lokalne moga byc uprawnione w drodze ustawy potrzebne do pozyskania finansów na rynkach finansowych. Ostatnio funkcji zarzadzania dlugu zostalo powierzone agencji rzadowej, która emisji papierów w imieniu rzadu krajowego i jego finansowania Debt Management Agencja uprawnionym przez ustawe do wydawania rzadowych papierów wartosciowych (obligacji, lub "loszki") oraz zarzadzanie obsluga naleznosci czas. Istnieja takze inne sposoby obecnej. W niektórych krajach bank centralny, jako przedstawiciel fiskalny rzadu, moga byc dopuszczone do emisji obligacji, czyli rzadowe papiery wartosciowe, w innych zas Ministerstwo Finansów moze byc za wydawanie papierów wartosciowych rzadu krajowego. Jednakze, jak juz wspomnialem, obecna tendencja jest zorganizowanie odrebnej agencji rzadowej, w których specjalisci beda powierzone zadanie zarzadzania dlugiem publicznym, wolne od pierwszego dnia na dzien nacisków politycznych. Jednak w praktyce okazalo sie, ze niezaleznosc od codziennej polityki jest bardzo trudne do utrzymania.

Znaczenie obligacji bedzie wzrastac, szczególnie w tradycyjnych zadluzenie rzady rozwazaja kwestie dlugu publicznego, poniewaz jest coraz trudniejsze do finansowania potrzeb budzetowych wplywów i monetyzacji dlugu publicznego ma niszczace skutki dla rozwoju gospodarczego i stabilnosci gospodarczej i finansowej.

No comments:

Post a Comment